Gisteren ben ik met Liesbeth naar het spoorwegmuseum in Utrecht geweest. Niet met de trein maar met de tweewieler. Dus niet aankomen op het perron, maar gewoon de fiets voor het museum neer gezet. De hal van het museum is echt een kunstwerkje, een kopietje van vele stationshallen in Nederland. In deze stationshal zijn nog de eerste-, tweede- en derdeklas wachtkamer te vinden.
Ook de kapper en de restauratie waren nog in goede staat aanwezig, allemaal mooi gerestaureerd! Nadat we hier doorgelopen waren kwamen we buiten bij het perron aan. Hier kwam net de trein van Utrecht Centraal aan met bezoekers voor het museum.
Buiten was het contrast qua treinen wel erg groot. Een moderne sprinter stond er naast een oude hondekop, die weer in zijn originele groene kleuren stond te pronken. Daarachter stond een oude stoomtrein die erg nog goed uit zag. 

Nadat we het spoor over gestoken waren kwamen we in de werkplaats uit waar de een aantal goed bewaarde treinstellen onder dak stonden. Een aantal voorbeelden zijn de 'Longmoor', een Engelse Oorlogsstoomloc. Verder de eerste elektrische treinstellen (de ZHESM6 die in 1908 voor het eerst reed tussen Den Haag en Rotterdam) en een aantal dieseltreinen (de Diesel III uit 1934 en de Blauwe Engel uit de jaren 50). Een aantal treinen staan aan een perron zodat je er een goed beeld van krijgt. Ook een aantal antieke posttreinen waren aanwezig. Hierin kon de post gesorteerd worden terwijl de trein reed. 



Naast de treinstellen waren er ook een aantal ruimtes met veel oude materialen. Veel oude reclamebordjes van treinstellen waren hier tentoongesteld. Borden van de Feijenoord-express om supporters naar Europa-Cup wedstrijden in Milaan te brengen, en een bord van de Ard en Keesie-express naar Goteborg in Zweden om daar bij het WK schaatsen te zijn. De rondgang langs al deze materialen werd afgesloten met een kleine achtbaan langs allemaal treinen in het donker. 

Ook de theaterzaal ontbrak niet. Hoewel kinderen het hardst lachtten, konden ook de 'grote mensen' zich vermaken. Het verhaal ging over monsieur Sacharov die met de Oriƫnt-express naar Constantinopel ging en daar van alles beleefde. In 15 minuten kregen we een mooi schouwspel voorgeschoteld.
Buiten kon je rondslenteren door de speeltuin. Hier reed een model-koploper trein rond voor de kinderen, je krijgt echt het idee dat je echt in de trein zit. Wij pastten er natuurlijk niet in, maar het gezicht was aardig. De kinderen maken er zelf de treingeluiden wel bij. Even verderop lag het rangeerterrein met nog een aantal goederentreinen. Ook een antiek seinhuis uit Hoogezand-Sappemeer was aan de Maliebaan neer gezet. Ernaast stond een antiek sein die met de hand bediend diende te worden. 

Al met al zijn we in drie uren door het museum geslenterd, en was het erg gezellig! Zeker een aanrader om een met een groep heen te gaan. Zowel kinderen als ouderen zullen zich hier vermaken.
2 opmerkingen:
Komt er nog een stukje over kasteel de Haar??? Of gaat dat niet meer lukken voor je vakantie...
Liesbeth
Ja vertel eens meer!!
Een reactie posten